En vattenläcka kan uppstå både på huvudledningen och inom den egna fastigheten helt utan förvarning. Därför kan det vara bra att veta vad du kan göra om läckan sker hemma hos dig eller vad som händer när en läcka sker på det allmänna nätet.
När vi upptäcker en vattenläcka på privata ledningar skickar vi ut ett brev till fastighetsägaren för att informera om vattenläckan och att den behöver åtgärdas.
Vattenläckor i ledningar inom den egna fastigheten ansvarar fastighetsägaren själv för att åtgärda fram till den förbindelsepunkt där fastighetens ledningar ansluts till det allmänna ledningsnätet. Den är normalt sett placerad 0,5 meter utanför fastighetens tomtgräns.
Illustration som visar förbindelsepunktens placering i normalfallet.
Om en fastighetsägare har försummat sina skyldigheter enligt Vattentjänstlagen, trots skriftlig uppmaning om rättelse, har HEMAB möjlighet att stänga av vattentillförseln till fastigheten. Det kan till exempel vara om en vattenläcka på fastighetens privata ledningar inte åtgärdas inom skälig tid.
En vattenläcka kan bli dyr i längden, orsaka skada och onödiga förluster av dricksvatten. Vatten är en av våra viktigaste naturresurser som vi tillsammans måste värna om, bland annat genom att minska våra vattenförluster av rent dricksvatten. Redan små vattenläckor resulterar i stora förluster, till exempel kan ett hål som är lika stort som ett synålsstick (ca 0,9 mm) läcka ut över 350 m³ vatten per år. Ett hål lika stort som en penna (ca 2,7 mm) kan läcka ut över 3500 m³ per år.
Vattenläckor i marken kan även orsaka skador på byggnader och infrastruktur. Det finns en risk att det konstanta vattenflödet kan underminerar marken, som i sin tur kan leda till skador på byggnader, vägar och tomtmark. Tänk även på att en vattenläcka på din fastighet kan påverka eller skada närliggande fastigheter, dels genom att marken riskerar att undermineras, dels genom ett försämrat vattentryck i ledningsnätet.
När det sker en läcka på det allmänna VA-ledningsnätet är det viktigt att läckan anmäls direkt till vår Kundservice på telefonnummer 0611-55 75 00. Efter kontorstid är det 0611-55 75 55 som är vårt journummer. När vi mottagit felanmälan, så sätts berörd personal in så snabbt som möjligt i arbetet.
Vi lägger även upp driftinformation på webbsidan och skickar ut SMS till de som berörs av läckan. Är du osäker på om en vattenläcka har anmälts till oss så kan du allltså se om det ligger driftinformation om den på vår webbsida. Om du inte har möjlighet att besöka vår webbsida är det alltid bättre att anmäla läckan till vår Kundservice för säkerhets skull.
Du bör ha som rutin att med jämna mellanrum kontrollera mätarställningen på din vattenmätare. Läs mer om det här. Genom att ha koll på din förbrukning löpande kan du se eventuella avvikelser. På så sätt kan du upptäcka läckor, otäta kranar och rinnande toalettstolar i tid.
Du behöver alltid kontakta oss när något hänt eller behöver åtgärdas med vattenmätaren eller om vattnet måste stängas av ute i gatan.
Vi lägger även upp driftinformation på webbsidan och skickar ut SMS till de som berörs av läckan. Är du osäker på om en vattenläcka har anmälts till oss så kan du allltså se om det ligger driftinformation om den på vår webbsida. Om du inte har möjlighet att besöka vår webbsida är det alltid bättre att anmäla läckan till vår Kundservice för säkerhets skull.
Vanliga orsaker till källaröversvämningar är ofta felkopplingar och stopp i avloppet. I äldre områden förekommer det fortfarande att både stuprör, dagvatten och dräneringsvatten går till spillvattenledningen, vilket kan orsaka problem med översvämningar.
Det finns mycket du kan göra för att spara på vattnet. Det kanske verkar vara småsaker, men i längden gör det stor skillnad.
Stäng av kranen när du borstar tänderna eller rakar dig. Du kan spara runt 3 000 liter på ett år och cirka 250 kronor.
Gör din felanmälan till vår Kundservice på telefonnummer 0611-55 75 00.
Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.