Kundens ansvar och HEMAB:s ansvar

Ditt elavtal handlar om hur din fastighet är ansluten till elnätet och hur el överförs till dig, samt hur ansvarsfördelningen ser ut mellan dig som kund och oss som nätägare.

Ansvarsområden - vem ansvarar för vad?

Här kan du läsa om vem som ansvarar för vad och på vilket sätt.

Del

Ditt ansvar som kund

Nätföretagets ansvar

Anläggningen i din fastighet

Elcentral, kablar, eluttag och
apparater i din bostad

-

Mätarskåp/anslutningspunkt

Du ansvarar för att mätarskåpet har en säker och vädersäkrad plats (sitter ofta utomhus)

Ansluter elen till mätarskåpet och samlar in mätvärden

Elledning till fastigheten

-

Elnätsbolaget ansvarar för dessa

Elavbrott och underhåll

Anmäla fel snabbt, se till att elanläggningen är tillgänglig

Se till att elen fungerar och
åtgärda fel

Säker elanvändning

Följa elsäkerhetsregler, anlita behörig elektriker vid installationer

Kontrollera och underhålla nätet

Elcentral i huset
(säkringar etc)

Du som kund ansvarar för att centralen är fungerande och säker

-

Kablar till eluttag

Om något behöver åtgärdas är det du som kund som ansvarar för det

-

Visuell översikt ansvarsområden

Klicka på bilden för att få upp den som pdf

Du som kund skall

  • ge nätbolaget åtkomst till mätare och elutrustning
  • inte använda el på ett sätt som stör nätet (till exempel störspänningar)
  • anlita behörig elektriker vid ändringar i elanläggningen
  • betala nätavgiften enligt avtal

Du som kund får inte

  • ansluta utrustning som stör elnätet (till exempel störningar/spänningstoppar)
  • överföra el till andra (om du inte har särskilt tillstånd)
  • manipulera elutrustning som tillhör nätbolaget

Vad händer vid strömavbrott?

  • Nätbolaget ansvarar för att avbrott blir så korta som möjligt
  • Om elen är borta mer än 12 timmar, kan du ha rätt till ersättning enligt ellagen
  • Elnätsföretaget ska undvika och åtgärda störningar så fort som möjligt